Skab-dit-netvaerk-paa-LinkedIn

netværks figur

Sådan skaber du et netværk indenfor din branche

Sociale mediers magt stiger fortsat. Det gælder blandt andet den nye ungekultur, som lever livet gennem mobilen. Udviklingen indenfor nethandlen gør dog også den digitale verden mere populær. Det er derfor på nettet, du kan hente mange kunder og skabe et netværk. Som firma, stort som småt, handler det typisk om netværk for at bane sig vej til indtjening. Det kommer selvfølgelig an på din branche. Fælles for de fleste fag er dog vigtigheden af at kende mennesker både inden- og udenfor sin egen branche. Hvordan opnår du så dette?

Markedsfør dig selv og din virksomhed på LinkedIn

Som sagt fylder de sociale medier meget i den daglige verden. Det er derfor også her, du blandt andet nemt kan tiltrække kunder, samarbejdspartner og bekendte. Særligt er platformen LinkedIn det rette sted at forbinde professionelle relationer. Appen og websiten er nemlig verdens største faglige netværk på internettet, og fungere på mange måder lidt ligesom Facebook.

Man kan både have en privat LinkedIn-profil eller en firmaside, som kan fortælle om virksomhedens udvikling, nye produkter og tilbud eller noget helt tredje. En privat profil kan ligeledes bruges til at finde et nyt job eller en praktikplads. Dette kan din firmaside ligeledes søge om i et opslag. LinkedIn er dermed det helt rettet sted for dig, som enten ejer et firma eller er selvstændig. Det er ligeledes billigt at lave markedsføring på LinkedIn, og dermed tiden værd.

Man kan have en gratis privat profil eller en abonnementsbetalt professionel profil. Med en betalt profil vil man kunne få ekstra hjælp til salg og marketing på platformen. Det gør det såmænd blot nemmere for dig som fagmand. For om du er selvstændig tømrer, ejer et byggefirma eller laver noget helt tredje, er markedsføring essentielt for din vækst og indkomst.

Brug dit netværk fornuftigt

Som fagmand indenfor byggebranchen er det særligt essentielt at kunne få nye kunder. Hvis man er et mindre firma, er det en god ide at være kendt i lokalområdets munde eller på anden måde få eksponering af sine tilbud. Det er samtidig en god ide at kende andre indenfor branchen, så man derved kan få hjælp til opgaver, man måske ikke selv kan fuldføre. Det kan ligeledes også omhandle hjælp til at skaffe materialer til opgaver eller blot få billige materialer. Til netop disse dilemmaer er det rart at have et netværk, man kan trække viden, erfaringen og tilbud fra.

LinkedIn kan derudover også bruges til at kende dine konkurrenter samt deres tilbud. Derved kan du nemmere overgå disse og stå stærkere på markedet. Du kan samtidig få et indblik i andres brancher, som muligvis vil kunne åbne op for nye arbejdsopgaver. Platformen vil, med andre ord, kunne skabe et flow i din virksomhed, hvis du bruger det rigtigt. Det hele handler om en balance og at lære at læse sit publikum – ligesom på så mange andre sociale medier. For selvom LinkedIn er en professionel platform, er det stadig en form for socialt medie, og nogle ting skal derfor tages med et gram salt.